Kategorie
Aktualności

From learning Spaces to Learning Environment

9-10.11 odbyło się na Uniwersytecie w Uppsali tzw. High Level Seminar on Education Policy uniwersytetów Grupy Coimbra. Tematyka tej prestiżowej konferencji to: „From learning Spaces to Learning Environment”. W Uppsali odbyło się też posiedzenie Education Innovation Working Group uniwersytetów Grupy Coimbra. UJ był reprezentowany w Uppsali przez dr. Jacka Urbańca i Damiana Marchewkę z CZN. 

Motywem przewodnim seminarium w Uppsali był termin „active learning”. Learning spaces, zarówno fizyczne, jak i wirtualne (np. platformy zdalnego nauczania), powinny umożliwiać taki tryb nauczania. Pokazywano sale wykładowe, które bardzo szybko można przekonfigurować w kilka pomieszczeń i dzielić studentów na podgrupy, by potem znowu wrócić do jednej sali. (Podobny szybki podział na podgrupy można osiągnąć w przestrzeni wirtualnej, gdy korzystamy z MS Teams, Zooma, Webeksa – narzędzi do komunikacji synchronicznej online). Oczywiście wszystkie sale fizyczne naszpikowane były nowoczesnymi technologiami. Przedstawiciel Uniwersytetu w Bergen postulował nawet, aby 0,5% kosztów budowy (przystosowania) nowych sal dydaktycznych przeznaczyć na badania (research), czy owe sale rzeczywiście po wybudowaniu spełniają swoją funkcję jako miejsce ułatwiające aktywne uczenie się – zgodnie z założeniami, jakie sformułowano przed rozpoczęciem budowy. Bo rozpoczynanie budowy nowych sal dydaktycznych musi być poprzedzone planami koncepcyjnymi ich wykorzystania do aktywnej nauki studentów (także nauki samodzielnej między zajęciami harmonogramowymi). 

Podczas seminarium w Uppsali 12 uniwersytetów, w tym UJ, zostało wybranych do przedstawienia swoich dokonań w zakresie learning spaces. Oto wideo UJ:

  • Deklaracja dostępności